Arkistomatskua
Otathan huomioon, että tämä on yli 9 vuotta vanha artikkeli, joten sisältö ei ole välttämättä ihan ajan tasalla. Olin artikkelin kirjoittamishetkellä 27-vuotias.
Viimeisestä uudesta ”merkittävästä” sosiaalisen median palvelusta on jo aikaa. Facebook, Instagram ja Twitter dominoivat markkinoita ja kaikkien muiden käyttö alkaa tyrehtyä. Sen huomaa jo omassakin somekäyttäytymisestä, sillä yli 160 rekisteröidystä palvelusta arkipäiväisessä käytössä minullakin on enää noin viisi. Näistä tosin on todella moni myös lopettanut, kuten GetGlue, Picplz, Jinni, Bebo…
Viime vuonna maailmaa villitsi hetken ajan Ello, jonka kutsusta maksettiin parhaimmillaan jopa 500 euroa eBayssa. Nyt Ello on jo unohdettu ja ainakaan suomalaisten keskuudessa en ole huomannut kenenkään enää sitä tosissaan käyttävän, jos alunperinkään. Elloa ennen Facebookin selättäjäksi povattiin Diasporaa, johon rekisteröityikin yli miljoona käyttäjää. Palvelu jäi kuitenkin marginaaliseksi, eikä sitä nykyään tiedä kukaan.
Tsu.co näyttää mielenkiintoiselta ja tyylikkäältä palvelulta. Palvelu tulee ulos sillä kulmalla, että julkaisuista voi saada ilmeisesti jopa taloudellistakin etua ja jokainen julkaisu on arvokas. Siinä missä Ello vetosi mainoksettomuuteen, Diaspora avoimeen ja käyttäjän omistamaan dataan, Tsu.co yhdistää nämä molemmat ja tuo lisäksi vielä ”älä jaa vain jakamisen ilosta” -mentaliteetin mukaan soppaan.
Zuckerberg näyttää äkkiseltään säikähtäneen kun maailmanvalloituksen eteen onkin yht’äkkiä pölähtänyt kilpailija, jolla on varteenotettava idea. Onhan se aiemminkin nähty miten nopeasti nettimaailmassa start upit saattavat äkkimenestyä, hyvinä esimerkkeinä Slack ja Snapchat. Linkitys Tsu:n ja Facebookin välillä on estetty täysin Facebookin toimesta. Myöskin blokkailua on nähty aiemminkin, sillä kun Facebook osti Instagramin, ensimmäisenä tehtiin muutos, jotta kuvat eivät näkyisi suoraan Twitterissä vaan ihmiset klikkaisivat katsomaan kuvaa Instagramiin.
Mielenkiintoinen palvelu, jota pidän ilman muuta silmällä. Saa nähdä onko tämä taas ohikiitävä trendi, vai kehittyykö palvelusta oikeasti jotain mitä ihmiset ovat valmiita käyttämään Facebookin sijasta. Ihan hetkessä tämä ei tule tapahtumaan, sillä esimerkiksi WhatsAppin sijaan Telegrammin käyttäjänä tiedän, että on hyvin vaikeaa saada tavalliset tallaajat tottumaan johonkin lähes identtiseen palveluun, sillä pienet syyt eivät riitä vaan tarvitaan jotain oikeasti mullistavaa.
Toisaalta, Tsu.co näyttää apinoineen monessakin mielessä Facebookia, jopa ”What’s on your mind?” lauseeseen ja linkin esikatselun lataamiseen asti. Tekniikka vaikuttaa vastaavanlaiselta, mutta vain nätiltä. Ehkä tästä Facebook on osaltaan ymmärrettävästikin kyrpiintynyt, mutta voiko tällaisia juttuja omistaa? Oikeusjuttua odotellessa.
Sivusto on ainakin pirun tyylikäs designiltään. Tykkään kovasti. Minua voi seurata tai lisätä kaveriksi täällä. Tule mun tsuhun! (haen takkini)
PS. En saanut jaettua tätä bloggausta Facebookiin edes bit.ly-lyhytlinkin kautta, koska titlessä näkyy palvelun koko nimi. Ihme kyllä, Rollemaan Facebook-sivulle linkki pääsi normaalisti. Liekö filtteröivät pelkästään henkilökohtaisia tilejä.
Elias Ojala
Ja hups! Palvelua ei enää ole. :(