Arkistomatskua
Otathan huomioon, että tämä on yli 9 vuotta vanha artikkeli, joten sisältö ei ole välttämättä ihan ajan tasalla. Olin artikkelin kirjoittamishetkellä 27-vuotias.
Kun netissä asuu vuorokauden ympäri, näkee kaikenlaista. Paljon hyvää, paljon kyseenalaista. Vuosien varrella netistä on kehittynyt bisnes. Nykyään verkkosivuja on entistä helpompi tehdä, bloggaamisella entistä helpompi tienata, nettifirmoja entistä helpompi rakentaa, riippumatta taidoista tai edes ymmärryksestä. On ties mitä verkkopalveluja, joita raukat ostavat tai maksavat tuhansia kuukaudessa saamatta todellista hyötyä.
Miten niin helppoa? Asian todistaa jo pelkästään lukuisien hakukoneoptimointi- tai käsienheiluttelufirmojen olemassaolo. On helppo pistää pulju pystyyn, tilata hommat hintoja polkemalla muualta (vaikka kiinalaiselta freelancer-koodarilta) tai myydä hakukoneoptimointia viidensadan euron tuntipalkalla tietämättömille tai huijata ostamaan arvoton jäsenyys Suomen parhaat verkkosivut -kilpailuun. Jos olet työtön ja tarvitset rahaa, pistä ihmeessä hustlausfirma pystyyn nettiin. Mieluiten vielä jonnekin mihin ei Suomen verottaja yllä.
On konsulttia, on asiantuntijaa, mutta saako rahalle vastinetta? No juu. Ei kaikki ole niin mustavalkoista ja toivottavasti löydät sarkasmia tekstistäni, mutta netissä työskentelijänä intouduin nyt kirjoittamaan sinulle nettibisneksen molempia puolia auki omasta näkövinkkelistäni. Vältän tässä artikkelissa linkittämästä tai nimeämästä yrityksiä (ainakin niitä, joista en ole erikseen kirjoittanut), mutta esille tulevat asiat pohjaavat oikeasti vastaantulleisiin tapauksiin.
hustlaus, hustlaaminen
1. Alunperin käytetty UG-slangissa siitä, jos huumeita poistaessa diileri on huijannut myytävien huumeiden määrissä.
2. Nykyisin sanaa voidaan käyttää myös useissa muissa huijaamiseen liittyvissä tapauksissa.
— Urbaani sanakirja
Bloggaaminen
Ammattinimikettä ”bloggaaja” tuskin vilisi käyntikorteissa kovin paljoa ennen 2010-lukua. Nykyään bloggaamisella pystyy tekemään elantonsa monellakin tapaa.
Ei näin: Suositut blogit näkyvät paremmin Googlessa ja niitä saatetaan myös ostaa pois, kuten firmoja konsanaan. Lukuisista tapauksista mainittakoon pikavippifirmalle myyty Jyri Väätäisen hpguru.net -domain sekä tuorein blogeja haalinut Bastella Media Oy.
Myös klikkihuoraaminen, paska sisältö, ei yhtään oman näköisen muiden kirjoittamien promobloggausten julkaiseminen rahantekotarkoituksessa ja överiksi mennyt black hat -mainostelu pokeri-, porno- ja kasinomaailmaan on toki varmasti taloudellisesti ainakin hetken aikaa kannattavaa, mutta ei pitkällä tähtäimellä kovin järkevää… Iltalehti on yksi hyvä esimerkki näistä ylimainostajista ja klikkihuoraajista, mutta vakiintunut kuitenkin sen verran pitkälle suomalaisyleisön käyttöön että on varmaan jatkuvasti yhtä halveksittu kuin tykättykin.
Näin: Yksi hyvä vaihtoehto on kirjoittaa jonkun blogiin, josta joku maksaa palkkaa, mutta silloin täytyy olla joko hyvän maineen kerännyt kirjoittaja tai muuten vain taitava kirjoittaja. Bloggaamisella pystyy tekemään nykyään suhteellisen helposti rahaa myös oman blogin kautta, jos löytyy riittävästi taitoa ja aikaa kirjoittaa aktiivisesti ja persoonallisesti. Kaava on suhteellisen looginen:
Hyviä kirjoituksia, joita tykätään lukea ja jakaa eteenpäin → paljon kävijöitä → rahaa mainoksista, yhteistyökumppaneista, maksetuista jutuista, tuotteista ja niin edelleen. Hyvä tapa on siis kirjoittaa hyviä juttuja ja vieläpä sellaisia, joista on ihmisille hyötyä ja jotka kiinnostavat ihmisiä. Kirjoita erottuvasti, persoonallisella verkkotunnuksella ja blogin nimellä.
Paras vaihtoehto on aina kirjoittaa omasta osaamisestaan, kasvattaa omaa henkiöbrändiään kirjoittamalla intohimolla aiheesta, josta osaa ja tietää ja saada sitä kautta niitä oikeita oman alan tarjouspyyntöjä tai palautetta blogin kautta. Eli välttämättä homman ei tarvitse ihan kirjaimellisesti kulminoitua siihen, että tekee blogiteksteillä ja kävijöillä rahaa, vaan bloggaaminen voi olla yksi väylä tienata levittämällä omaa imagoaan ja brändiään. Kaikki vaikuttaa kaikkeen alkaa olla kohta sloganeideni vakiorepertuaaria.
Tietenkään bloggaamisella ei paljon rahaa saa, jos blogissa ei ole kävijöitä, joten kävijät ovat ensimmäinen etappi. Kävijöiden myötä tulevat mainostajat, yhteistyökumppanit ja työksi bloggaamista voi sanoa vasta sitten kun pienistä puroista kasvaa suurempi joki. Se miten kävijöitä saa, onkin kokonaan toinen tarina.
Kirjoitin jo viitisen vuotta sitten aiheesta Näin teet blogistasi suositun hetkessä ja vaikka kirjoitus on nykyään jo vähän vanhentunut, on tässä tullut yli kymmenen vuoden bloggaushistorian aikana jotain opittuakin. Saatat kysyä, miksi en itse tienaa blogeillani? Syitä on monia, yksi varmaan se, että en halua ottaa kirjoittamisesta paineita, enkä tehdä bloggaamisella rahaa kun ydinkiinnostukseni on verkkosivujen toteutuksessa. Toinen selkeä syy on ajanpuute. Vaikka en blogeillani pääasiallisesti rahaa teekään, vaan kyseessä on enemmänkin harrastus, passiivista tuloa mainosten kautta tienaan joitakin kymmeniä euroja kuukaudessa.
Hakukoneoptimointi
Pelkästään Google-näkyvyyttä lisääviä firmoja on tullut viime vuosien aikana kuin sieniä sateella. Hakukoneoptimointiin tarjotaan pomminvarmoja keinoja, kuten sanojen listaamista tai tiettyjä toimenpiteitä, kun ainoa pomminvarma tapa on blogata kahdeksan vuotta aiheesta ja tehdä se oikein.
Ei näin: On virmoja, jotka tarjoavat maagisia lukuja ja pomminvarmoja ratkaisua, kuten 4000% kasvua kävijämääriin tai satojen eurojen arvoisia ilmaisia verkkosivuanalyyseja (nämä kaksi edellistä ovat suoria lainauksia pariltakin sivustolta). Ei ole tyhmä se joka pyytää vaan joka maksaa, mutta ei huijaaminenkaan ole minusta ihan oikein.
Hakukoneoptimointia eli SEO:ta voi opiskella myös itsekin, eikä tarvitse tietää pahemmin tekniikasta tai olla sisällönoptimoinnin guru, jotta saa sivustonsa näkyviin. Netti on pullollaan sivustoja ja on suhteellisen helppoa saada sivustonsa näkyviin kun vain vähän käyttää aikaa. Ei tarvitse maksaa maltaita kun homman voi tehdä ilmaiseksikin. Myös minä olen kirjoittanut pienen oppaan yritykseni blogiin aiheella Hakukoneoptimointi – Se parempi SEO-pikaopas, jossa suuntaa-antavia vinkkejä.
Näin: DIY, Do It Yourself, tee se itse. Jos et osaa, osta koulutus. Hakukoneoptimointi riippuu niin paljon itsestä, että sitä ei voi luottaa sataprosenttisesti toisen harteille. Ilman hyvin mietittyä sisältöä, blogia, interaktiivista sisältöä ja sosiaalista mediaa ei voi odottaa että ainakaan kilpailtua aihetta käsittelevät sivut maagisesti näkyvät Googlessa. Jos ostat, osta ammattilaiselta, älä huijarilta – ja silloinkin muista olla itse aktiivinen.
Verkkosivut
Varmasti eniten rahaa liikkuu mainostoimistobisneksessä, eli verkkosivujen toteutuksessa. Verkkosivuja toteuttaa eri kokoisia yrityksiä muutamista sadoista satoihin tuhansiin euroihin. Opiskelijalta, freelancerilta tai veljenpojalta saattaa saada sivut halvalla, mutta laatu ei välttämättä ole ihan tätä päivää tai täysin toimivaa. On olemassa verkkopalveluita kuten Squarespace, joiden avulla saa muutaman kympin kuukausimaksulla laadukkaat ja hyvin toimivat sivut. Nämä ovat ihan OK, jos kyseessä ei ole esimerkiksi yritys, jonka uskottavuus ja maine riippuu verkkosivuista tai ostaja, jota ei kiinnosta hyvä laatu tai näyttävä jälki.
Ei näin: Vastaan on tullut erilaisia yrityksiä, jopa osakeyhtiöitä, jotka myyvät ”NetSivuja” tai ”kotisivuja” polkien hintoja aika alas. Tällaisella alhaisella hinnalla saa kohtalaisen sivuston, joka on rakennettu jostain ilmaiseksi ladatun tai parilla kympillä ostetun valmisteeman päälle tai ostettu kiinalaiselta, toimii miten sattuu, eikä minkäänlaista graafista tai teknistä osaamista ole jos tarvitsisi yritysilmeen tai jotain omaa verkkosivuille. Nämä virmat saattavat olla sellaisia IT-taloja tai yhden miehen tekijöitä, jotka tarjoavat kaikille kaikkea, firman tietokone-, tietoturvaratkaisuista, mobiilisovelluksista aina markkinointiin ja someen saakka. Todellisuudessa mitään osa-aluetta ei hoideta kunnolla.
Oma murheenkryyninsä on mainostoimistoyritysten itse koodaamat sisällönhallintajärjestelmät, joita myydään asiakkaille ja varmistetaan etteivät asiakkaat pääse koskaan palvelun toimittajasta eroon ja joutuvat pulittamaan jokaisesta pienestäkin päivityksestä isoja summia yhdelle yritykselle kun muut eivät järjestelmää pääse käpälöimään. On niitä varmasti hyviäkin suljettuja julkaisujärjestelmiä ja parempia Software as a Service-firmoja, mutta vastaan on tullut mm. hallintajärjestelmä, jonka logona on ensimmäisen The Sims -pelistä otetun hahmon kuvankaappaus, sivuston pohjalla Comic Sansilla Webmaster-linkki ja adminpaneelin kirjautuminen ilman tyylitiedostoa. On myös tekijöitä, jotka käyttävät jotain kuollutta julkaisujärjestelmää, jota kukaan ei käytä, joihin ovat jostain syystä kiintyneet tai eivät osaa muuta (esim. NemoCMS tai PivotX).
Näin: Katso miltä työnäytteet näyttävät, vertaile toimijoita, jos tilaat WordPress-sivut (miksi et tilaisi?) tsekkaa että tekijän sivut tai työnäytteet eivät näytä ainakaan suosituimmilta Themefoundryn tai Themeforestin, kysy käyttääkö verkkosivutoimittajasi valmisteemoja ja onko firmasi toiveita ja tarpeita oikeasti huomioitu vai menty sieltä mistä aita on matalin. Tärkeintä ei aina ole se, että se toimii, vaan miten helposti saat asiat tehtyä, miten kaikki näyttää ja ennen kaikkea kuinka saat palvelua. Tsekkaa positiivisen palautteen todenperäisyys, on niitä firmoja ennenkin kärähtänyt keksityistä asiakastarinoista.
Paljon positiivista vaikutelmaa firmasta luo myös läpinäkyvyys, some-aktiivisuus (sosiaalinen media on erittäin tärkeä osa verkkosivuja). Ihmettelen yhä miksi niin harva netissä toimiva yritys (lue: mainostoimistot, digitoimistot, markkinointitoimistot) eivät ole esimerkiksi Twitterissä ja Facebook-sivuja on päivitetty viimeksi 2012. Suutarin lapsella ei ole kenkiä, mutta onko kukaan tullut kysyneeksi että no miksi ihmeessä?
Miten tavallinen pulliainen erottaa jyvän akanoista?
On totta että jos ei tiedä, voi joutua helposti höynäytetyksi. Moni näkee nettimaailmassa bisneksen, vaikka ei omaisi todellista osaamista ja on helppo huijata ihmisiä hienoilla termeillä. Kannattaa ylipäätään kysellä ja vähän kaivaa tietoa ennen kuin ostaa, Twitter on yksi tehokas väylä.
Jokaisella alalla on hyviä, keskinkertaisia ja huonoja tekijöitä. Huonon automekaanikon huoltama auto hajoaa koko ajan ja silloin on aika vaihtaa korjaamoa. Hyvästä paikasta saa hyvän palvelun lisäksi myös järkevät ja hyvän hintalaatu-suhteen omaavat tuotteet ja palvelut. Ihan sama juttu netissä. Monesti nettihommia ei vaan osata ajatella samalla tavalla. Onhan toki alakin ehkä hieman laajempi, mutta ei suinkaan niin monimutkainen mitä annetaan ymmärtää.
Tämä oli vain jäävuoren huippu, mutta halusin nostaa ajatuksia ja herättää keskustelua aiheesta. Onko tullut vastaan hustlausta?
Tähän loppuun vielä OK Go:n kappale You’re a Fucking Nerd And No One Likes You.
Kommentteja, kysymyksiä? anna palaa!