Kirjoittamista pääasiallisena kommunikaatiomuotona suosivana nettinörttinä hurahdin someen välittömästi kun palveluita alkoi pullahtamaan pinnalle roppakaupalla 2000-luvulla. Newyorkilainen Jack Dorsey sai idean Twitteristä opiskeluaikanaan vuonna 2006, jolloin hän päätti perustaa tekstiviestipohjaisen lyhytviestipalvelun, jossa ihmiset voisivat lähettää maksimissaan 140 merkin ajatuksen julkisesti nettiin. Kyseessä ei olisi pikaviestin, mutta ei myöskään blogi. Twitter oli syntynyt. Tästä lyhyiden tekstien kirjoittamisesta alettiin käyttää ilmaisua ”mikrobloggaaminen”. Twitter iski heti yksinkertaisuudellaan ja avoimuudellaan.
Twitter kasvoi mikroblogialustana nopeasti ison yleisön suosioon etenkin Amerikassa viimeistään kun presidentti Barack Obama liittyi Twitteriin vuonna 2007. Suomalaiset kiinnostuivat hitaammin vasta 2010-luvun puolella, tätä ennen somemarkkinoita dominoivat Facebook ja IRC-galleria, eikä kukaan oikein ymmärtänyt Twitterin tai Twitterin kaltaisten somejen päälle. Itsehän ahmin erilaisia vastaavia alustoja, joita syntyi kuin sieniä sateella. Näitä olivat mm. Jaiku, Qaiku, Google+, Identica, Orkut, Tumblr, Path, jne. Suurin osa lopetti tai menetti käyttäjänsä vuosien varrella, eikä onnistunut saamaan jalansijaa markkinoilla tai positiivista kassavirtaa.
Twitter sai hyvän jalansijan ja sen käyttö yleistyi täällä Suomessakin niin tukevaksi osaksi populaarikulttuuria, että tweettejä alettiin käyttämään televisio-ohjelmien ja uutisartikkeleiden rikastamisessa. Siitäkään huolimatta yrityksenä Twitter ei menestynyt. 17 toimintavuodestaan vain kaksi on ollut kannattavia, loput tehneet isoa satojen miljoonien edestä turskaa. Elon Muskin sekoilu tuhosi Twitterin lopullisesti ja kirjaimellisesti, kun lokakuussa 2022 kaupat sinetöitiin ja Twitter Inc lakkasi kokonaan olemasta. Tilalle syntyi X Corp. Kirjoitin Twitterin tuhosta ja Mastodonista laajemmin viime vuonna ja ennustin palvelun muuttumista hiljalleen huonommaksi ja maksulliseksi. Toistaiseksi kaikki ennusmerkit ovat käyneet toteen.
X:n myötä eletään oikeastaan pitkästä aikaa taas 2010-luvun alkua, jolloin somepalveluita syntyi lisää tai tuli ihmisten tietoisuuteen useammin. Viimeiset 10 vuotta ollaan menty aikalailla samoilla somepalveluilla. Ihmisten käytössä on kokemukseni mukaan lähinnä Tik Tok (aiemmin musical.ly), Instagram, Facebook, Twitter ja LinkedIn. Muita someja ei juuri käytetä. Monella on käytössä vain yksi näistä, jos mitään. Itse someihmisenä käytän tietenkin kaikkia, mutta palvelujen määrä on supistunut 160 somepalvelusta (jep, laskin vuonna 2010) ihan vain muutamaan. Käyntikorttisivustollani rolle.social listaan somepalveluita, joita käytän aktiivisesti.
On mielenkiintoista, että meillä on jälleen useampi vaihtoehto lyhyiden viestien lähettämiseen. Mikroblogialustoja on X:n, Mastodonin, Blueskyn, Threadsin ja Nostrin lisäksi ainakin mm. Counter Social, Truth Social, Gab, Spoutible, Hive ja Post, mutta ne ovat sen verran marginaalisia tai arvelluttavia, että keskityn tässä kirjoituksessa vain kärkiviisikkoon. Tumblr jää kirjoituksesta pois siitä syystä, että se ei koskaan oikein saanut suomalaisten keskuudessa tarpeeksi suurta jalansijaa. Vaikka minulla on ollut käyttäjätunnus alusta asti, en Tumblria ole koskaan oikein todella käyttänyt.
X (aiemmin Twitter)
Luin Elon Muskin elämänkerran hiljattain. Jo ennen lukemista olen jonkin verran seurannut tämän häiriintyneen miljardöörin edesottamuksia ja ollut kärryillä hänen tweeteistään. Tiedän ihmistyypin. Musk on ailahtelevainen, turhanlänkyttäjä ja nettitrolli, mutta myös usein tekee mitä sanoo tekevänsä. Ainakin X Corpin osalta asiat ovat menneet aikalailla niin, mitä hän on itse sanonut. Palvelu on hyvin erinäköinen kuin mitä se oli muutama vuosi sitten, eikä Twitteristä ole pian jäljellä enää häivähdystäkään.
X eli Twitter on silti monelle ainoa käytössä oleva mikroblogisome, koska vuosien tai jopa vuosikymmenen ajallinen investointi yhteen palveluun nostaa kynnystä aloittaa alusta. Itse olen ollut Twitterissä lähes alusta asti, mutta en sure menetetyn datan tai seuraajamäärien perään. Nettisivuja tulee ja menee. Vaikka X:ssä on ehkä ripaus Twitterin sielua ainakin sen käyttäjissä, se on ominaisuuksiltaan ja toimivuudeltan sen verran rappeutunut, että en jaksa käyttää sitä enää täysillä. Tänä vuonna palasin Twitteriin kokeeksi ja totesin, että listoiltani ja seurattavistani on hävinnyt kaikki fiksut tai algoritmi ei enää nosta mitään järkevää esille, kun olen ilmaiskäyttäjä.
Pääseinälläni näkyy jatkuvasti jotain turhaa mainstream-kuraa käyttäjiltä, joita en seuraa, kuten non aesthetics things, internet hall of fame, NO CONTEXT HUMANS, jne. 1000 ways to die -tilin jouduin blokkaamaan, koska se postailee oikeita kuolemia videolla, eikä X varoita näistä enää mitenkään. Myöskään käyttäjien ilmiannot disinformaatiosta tai väkivaltaisesta sisällöstä eivät ole menneet läpi enää vuoteen. Kehitystä ei tapahdu, kun puikoissa on äärioikeistolainen oligarkki.
Uusimmat järjettömät muutokset ja ”ominaisuudet” vähensivät intoani käyttämiseen entisestään. Esimerkkeinä linkkien otsikoiden poistaminen, turhat katselukertatilastot, algoritmimuutokset joiden myötä ilmaiskäyttäjän päivitykset eivät näy missään ja se että uloskirjautuneet näkevät tuoreimpien päivitysten sijaan vain suosituimmat profiilissa.
Twitter on kuin varjo entisestään. Täynnä roskaa, bugeja, toksisuutta, rajattuja ominaisuuksia ja ärsyttäviä mainoksia. Suosittelen vain pienin annoksin, jos sitäkään. En povaa X:lle mitään kovin hehkeää tulevaisuutta, sillä se kukoistaa disinformaation ja pahuuden pesänä. Sillä on tällä hetkellä lähes yhtä huono maine kuin viha-alustoilla 4chan, Ylilauta, Truth Social ja Gab.
Käytän palvelua enää oikeastaan maailmanmenon ajoittaiseen vilkuiluun ja yritykseni somepäivityksiin, mutta alan pikkuhijlaa menettää uskoni, sillä alamaailman meininki ja Gotham Cityssä yrittäminen ei välttämättä ole vaivan väärti.
Twitterillä on noin 550 miljoonaa käyttäjää, mutta huhujen mukaan aktiivisia on enää alle 330 miljoonaa.
Ominaisuudet: 42% (16/38)
Henkilökohtainen käyttökokemus: 5%
Tulenko viettämään palvelussa aikaa: Minimimäärän, saatan jopa taas lopettaa.
Bluesky
Bluesky, ”Sinitaivas”, kuten suomalaiset sanovat, on Twitterin alkuperäisen perustajan Jack Dorseyn ideasta syntynyt somealusta, joka perustettiin vuonna 2019. Palvelua rahoitti alunperin Twitter vielä silloin kun Dorsey oli Twitterin toimarina, eli käytännössä Dorsey pisti 13 miljoonaa Twitterin rahoja Blueskyn kehittelyyn. Hän ehkä ennakoi jo silloin Twitterin alamäkeä ja halusi aloittaa alusta. Viimeistään Muskin ostaessa Twitterin pois, paukkuja laitettiin Blueskyhin enemmän. Jay Graber on Blueskyn CEO ja Dorsey istuu hallituksessa. Bluesky on yrityksenä todella pieni ja palvelu on suljetussa beta-vaiheessa.
Kiinnostuin Blueskysta alunperin vasta Mastodonin jälkeen, sillä Bluesky mainostaa itseään hajautettuna ja avoimia rajapintoja suosivana palveluna. Hajautettu tarkoittaa lyhyesti sitä että palvelu ei ole yhden tahon omistuksessa tai yhdellä palvelinkeskittymällä, kuten X, vaan se muodostuu useammasta eri palvelinkokonaisuudesta. Vähän kuin Internet ja sen nettisivut, ne ovat eri paikoissa isännöityinä. Bluesky tähtää hajautettuun somepalveluun aivan kuten Mastodoninkin. Kun Mastodonilla tämä on jo käytännösä, Blueskylla vasta alkutekijöissään.
Sain itse Blueskyhin kutsun kesällä, mutta lähdin tutkailemaan palvelua tarkemmin nyt kun suomalaiset rynnivät ”sinitaivaaseen” kuolaa suupielistä valuen.
Beta on julkaisua edeltävä testiversio, jota jaetaan suljetulle käyttäjäryhmälle koekäyttöön. Blueskyta on ihan hauska lähteä testaamaan. Mieleen tulee 2010-luvun taite, jolloin Facebook jakeli kutsukoodeja palvelun käyttöön. Kutsukoodit lisäävät suosiota, koska niistä tulee tietynlainen ekslusiivisuuden tunne, ”tämä on jotain erikoista”. Kyseessä on kuitenkin vielä todella keskeneräinen palvelu, etenkin nykymittapuulla.
Bluesky on hyvin Twitterin kaltainen. Käyttöliittymä näyttää vähän samalta, mutta yksinkertaistetummalta. Jotkin asiat kuten välistykset vaativat vielä hiomista näin käyttöliittymäsuunnittelijan näkökulmasta, mutta tavan tallaaja ei äkkiseltään erota palvelua juurikaan Twitteristä. Se on hyvä asia heille, jotka haluavat ”kuin Twitterin, mutta ei kuitenkaan”, Twitterin korvaajan ilman öyhöjä tai Muskia puikoissa.
Palvelu kysyy heti alkuun serveriä kuten Mastodoninkin, mutta tämä on monen helppo sivuuttaa, koska tällä hetkellä vaihtoehtoja on vain yksi. Blueskyn tavoite on, että jokainen voi perustaa omia ”edustapalvelimiaan”, jotka keskustelevat äitipalvelimen kanssa. Teknisiltä ominaisuuksiltaan Bluesky päätti, ettei halua käyttää samaa ActivityPub-protokollaa Mastodonin ja muiden alustojen kanssa, vaan keksiä pyörän uudelleen kehittämällä oman ATProto-nimisen protokollan. Mutta koska Bluesky on Mastodonin tapaan avointa rajapintaa, saatamme pystyä silti tulevaisuudessa yhdistämään protokollat toisiinsa ja seuraamaan Mastodonista Bluesky-käyttäjiä ja toisin päin, jos koodareita on uskominen.
Blueskysta puuttuu tällä hetkellä vielä paljon keskeisiä ominaisuuksia, kuten hashtagit, yksityisviestit, kyselyt, giffien ja videoiden lähettäminen, sanojen mutetus ja niin edelleen. Palvelu heittää vähän väliä Internal server erroria ja muuta mystistä virhettä.
Isoimpana ärsytyksenä tällä hetkellä Blueskyssa on se, että notifikaatiot eivät toimi luotettavasti selaimessa tai mobiilissa. Joudun aina päivittämään näkymää, jotta saan uudet reaktiot ja vastaukset näkyviin. Olen kuullut huhuja, että Bluesky on ollut vähän helisemässä kun kaikki saavat kutsuja palveluun ja ihmisiä lappaa sisään, eikä serverit pysy mukana. Mutta palvelun ollessa testivaiheessa eli betassa, on tämä odotettua.
Blueskyyn rekisteröityy nyt paljon kiinnostuneita suomalaisia, jotka hakevat vaihtoehtoa X:lle. Kaikki mikä ajaa ihmisiä pois Twitteristä avoimempiin someihin on positiivista liikehdintää, mutta Blueskyta ei voi vielä pitää todellisena vaihtoehtona, sillä se on keskeneräinen. Lisäksi jos avointa dataa, laadukkaita ilmaisia ominaisuuksia ja yksityisyydensuojaa kaipaa, Bluesky on X:n tapaan kaupallisen, voittoa tavoittelevan yrityksen palvelu. Kannattavana yrityksenä sen on pakko rahoittaa toimintaansa jatkossa joko lainarahoituksella, mainoksilla tai maksullisilla ominaisuuksilla. Jack Dorsey on jo ilmaissut, että ei lähde mainosbisnekseen, joten palveluun tulee maksullisia ominaisuuksia. Toisaalta, jos miljonääri haluaa jatkaa tätä harrastuksekseen näin ilman minkäänlaisia haaveita tuotosta, mikäs siinä sitten.
Blueskylla on terveempi suhtautuminen avoimuuteen kuin Muskin X:llä, sillä Blueskyn rajapinta ja protokolla ovat avoimia ja kuka tahansa voi kehittää palvelulle omia viritelmiään. Tulee mieleen Twitter ajalta jolloin oli saatavilla satoja sovelluksia ja työkaluja, joilla käyttää Twitteriä ja hallita seuraajiaan. Blueskylla on mahdollisuus tähän samaan.
Mikään ei takaa sitä, etteikö Blueskykin kellahda X:n tapaan tai Musk osta Blueskyn pois käyttäjineen, koska se on silti loppupeleissä kaupallinen palvelu joka on ostettavissa. En olisi uskonut vielä joitakin vuosia sitten, että joku voi tuosta noin vain ostaa Twitterin ja lakkauttaa kaikki Twitterille koodaamani työkalut sormia napsauttamalla, mutta näin vain kävi. Vaikka Blueskylle voi virittää omia juttujaan, se ei silti takaa pysyvyyttä ja vapautta, etenkään oman datasi kohdalla.
Palvelussa tuli syyskuussa miljoona käyttäjää täyteen.
Ominaisuudet: 38% (15/39)
Henkilökohtainen käyttökokemus: ja fiilis mutulla: 40%
Tulenko viettämään palvelussa aikaa: Rajatusti ja kokeillen.
Threads
Meta (aiemmin Facebook) näki markkinaraon Elon Muskin sekoilun keskellä ja päätti perustaa oman mikroblogialustan, jonka nimesi Threadsiksi. Palvelua ei alkuun lanseerattu lainkaan Euroopassa, koska Meta oli huolissaan vuonna 2024 voimaan astuvista tietosuojalaista, jotka estäistäisivät tai haittaisivat heidän massiviista datankeräystään. Meta on maailman suurin vakoiluyritys ja kerää tunnetusti käyttäjistään ihan kaiken tiedon ja myy sen eteenpäin profilointiin, jolla käyttäjiä manipuloimaan ostamaan ja vaikuttamaan. Tietoa kerätään, vaikka sinulla ei olisi Facebook- tai Threads-tunnusta, mutta tunnareiden avulla edesautat profiloimista entisestään.
Ominaisuuksiltaan Threads on yllättävän kattava ja siinä on potentiaalia korvata ainakin X.
Siisteintä on, että Threads on ilmoittanut tukevansa ActivityPubia, eli siitä tulee osa Fediverseä, jota myös Mastodon on. Tämä tarkoittaisi sitä, että Threads-käyttäjiä voi seurata Mastodonista ja toisin päin. Tämä on herättänyt Fedi-väessä huolta siitä, että muuttuuko dynamiikka tai alkaako Mastodonin puolelle puskemaan mainostilejä ja niin edelleen. Mutta ajatuksena on kutkuttava, että ei tarvitse käyttää Threadsia, vaan voi seurata sieltä tuttuja suoraan Mastodonia käyttämällä.
Our plan is to make Threads part of the fediverse, a social network of different servers operated by third parties that are connected and can communicate with each other. Each server on the fediverse operates on its own but can talk to other servers on the fediverse that run on the same protocol. We plan for Threads to use a protocol called ActivityPub to talk to other servers that support this protocol.
About Threads and the fediverse
Threads avattiin vasta heinäkuun viides päivä ja 14. joulukuuta portit aukesivat myös suomalaisille. Blueskyhin verrattuna Threads plänää fiksusti, kun haluaa satsata ActivityPubiin. Oli Metasta mitä mieltä tahansa, se on osallistunut avoimen Internetin kehitykseen myös isoilla panostuksilla (React.js, PHP, jne.). Tässä on potentiaalia myös Mastodonin ja muiden ActivityPubia käyttävien alustojen kehittyä paremmaksi, kun maailman isoin someyhtiö on mukana touhussa. Foliohatut näkevät uhkakuvia, mutta itse haluan uskoa hyvään ja olla enemmän realistisen optimisti.
Threadsissa on tällä hetkellä noin 140 miljoonaa käyttäjää, joista suurin osa Metan muilta alustoilta kuten Instagramista.
Tätä kohtaa artikkelista on editoitu 16.12.2023, joten kohta jää tyngäksi. Ehkä kirjoitan Threadsista oman tekstin myöhemmin.
Ominaisuudet: 33% (13/39)
Henkilökohtainen käyttökokemus: ja fiilis mutulla: 55%
Tulenko viettämään palvelussa aikaa: Rajatusti ja kokeillen, mikäli Threads federoi, voin käyttää palvelua Mastodonin kautta.
Nostr
2021 perustettu Nostr on avoimen lähdekoodin somealusta. Nimi Nostr tulee sanoista Notes and Other Stuff Transmitted by Relay. Nostriin lähetetyt päivitykset validoidaan hyödyntämällä kryptotekniikkaa. Palvelu ei ole keskitetty mihinkään yhteen paikkaan. Tällä estetään tehokkaasti viestien estäminen. Näitä ”palvelimia” sanotaan Relayksi, suomeksi vapaasti käännettynä releiksi. Tässäpä tekniikan lyhyt oppimäärä.
It doesn’t rely on any trusted central server, hence it is resilient; it is based on cryptographic keys and signatures, so it is tamperproof; it does not rely on P2P techniques, and therefore it works.
nostr
Nostrin taustalla on pyrkimys täydelliseen sananvapauteen. Viestejä ei voi muokata jälkikäteen, eikä niitä moderoida mitenkään. Tässä on tietysti riskejä myös. Näen palvelun ikäänkuin eräänlaisena ”somen Torina”. Teknisesti Nostr on ehkä vähiten kansantajuinen palvelu, vaikka sen käyttöliittymät ovat hyvin tutun näköisiä.
Blueskyn ja Twitterin alullepanija, kryptointoilija Jack Dorsey on lahjoittanut alustan kehitykseen neljännesmiljoonan.
Nostr on käyttöliittymältään habitukseltaan kuin Bluesky tai Twitter. Mobiilisovellus erityisesti on lähes identtinen. Palvelusta löytyy Blueskyn tapaan rajattu määrä ominaisuuksia. Androidilla Nostria voi käyttää sovelluksella kuten Plebstr ja iPhonella sovelluksella nimeltään Iris. Selainkäyttö onnistuu esimerkiksi menemällä Iris.to.
Kivointa Nostrissa on, että se tukee ActivityPub-protokollaa, eli samaa mitä Mastodon käyttää ja Threads lupaa käyttävänsä. Voin siis tälläkin hetkellä seurata Nostr-käyttäjiä Mastodonista. Minun ei siis tarvitse käyttää Nostria.
Valtavirran osalta Nostr menee todennäköisesti yli hilseen. Mutta ei se mitään. Nostrilla on tällä hetkellä noin puoli miljoonaa käyttäjää.
Ominaisuudet: 46% (18/39)
Henkilökohtainen käyttökokemus: ja fiilis mutulla: 10%
Tulenko viettämään palvelussa aikaa: Liian pelkistetty ja tukee Mastodonia, joten en.
Mastodon
Saksalaisen ohjelmoijan Eugen Rochkon aluillepanema avoimen lähdekoodin Mastodon saavutti suuren suosion lokakuussa 2022 Elon Muskin ostettua Twitterin. Mastodon on leimattu yleisesti ja erityisesti suomalaisessa narratiivissa ”epäonnistuneeksi” ja ”hankalaksi”, vaikka se on ominaisuuksiltaan ja mentaliteetiltaan kaikista onnistunein mikroblogialusta näistä vaihtoehdoista vuonna 2023 monellakin mittarilla.
Nostrin ja Blueskyn tapaan Mastodon ei pohjaa teknisesti yhteen sijaintiin, vaan on hajautettu pitkin Internetiä, kuten verkkosivutkin. Nämä kaikki ”instanssit” keskustelevat toistensa kanssa keskenään niin, että tuntuu siltä kuin on yksi palvelu.
Moni suomalainen yhdistää Mastodonin yleisesti yhteen, monen suosimaan suomalaiseen Mastodontti.fi-instanssiin, mutta Mastodon ole ”yksi sivusto”, johon pääsee yhdestä osoitteesta, vaan rypäs eri palveluita jotka toimivat yhdessä.
Mastodon.social on suosituin yli miljoonalla käyttäjällään, mutta Mastodonia voi ajaa yli 30 000 eri palvelimen välityksellä, kuten omani Mementomori.socialin. Tämä hämmentää monia, mutta on itse asiassa mahtavin ominaisuus, koska koko somea ei omista ja ohjaile yksi taho, vaan vaikkapa juuri sinä!
Blueskyyn on tulossa lisää palvelimia, mutta tällä hetkellä siellä on vain yksi, jota ajetaan osoitteesta bsky.social. Eli jos Bluesky tuntuu helpolta ja Mastodon vaikealta, kannattaa muistaa että molemmat toimivat täysin samalla hajautetulla periaatteilla sillä erotuksella, että Blueskyn omistaa yritys ja Mastodonin käyttäjät.
Olen kirjoittanut Mastodonista paljon ja koitan tiivistää tähän pääpointit. Mastodon ei ole voittoa tavoittelevan yrityksen kaupallinen palvelu, eikä se ole lähtöisin kaupallisista tavoitteista. Siksi se ei voi ”epäonnistua” tai ”onnistua” samoin kuin esimerkiksi Twitter tai Bluesky, koska jos voittoa tavoittelematon Mastodon gGmbH menee nurin, sadat kehittäjät (876 tätä kirjoittaessa, minä mukaanlukien) jatkavat kehitystä. Jos palvelu kehittyy epätoivottuun suuntaan, ylläpitäjät voivat jatkaa kehitystä eri suuntaan.
Mastodoniin ei ole tulossa maksuja, mainoksia tai maksumuurin takaa toimivia toimintoja, eikä ominaisuuksia lähetä muuttamaan tai pilaamaan. Vaikka näin tapahtuisi jollain palvelimella, voit aina vaihtaa palvelinta sellaiseen, jossa on toivomasi ominaisuudet. Mastodonia ei voi myöskään ostaa, koska se ei ole myynnissä, ja vaikka olisikin, kuka tahansa voi ottaa sen käyttöön ja kehittää omansa. Joko räjähti pää? 🤯 Ei? Ei se mitään. Mastodon on vapaa some, mutta vapaus ei toimi kaikille.
On siis hieman epäreilua ylipäätään verrata Mastodonia kaupallisiin someihin, koska Mastodonilla ei yritetä tai edes haluta tehdä rahaa. Mastodon on freesi tuulahdus ylikaupallistuneeseen Internetiin, eettisen ja avoimen somen edelläkävijä. Mastodon, Fediversumi ja sen moottorina toimiva ActivityPub-protokolla on kuin Linux, jota kaikki parjaavat samalla unohtaen että suurin osa maailmasta käyttää Linuxia nettisivujensa taustamoottorina ja Android-puhelimiensa käyttöjärjestelmien taustalla.
Linuxin ei tarvitse ”menestyä”, sillä se on jo menestynyt. Samoin kuin Mastodonin ei tarvitse ”menestyä,” sillä se on jo menestynyt. 14 miljoonaa käyttäjää käytännössä puolessa vuodessa ei ole mikään itsestäänselvyys aiemmin lähes tuntemattomalle palvelulle. Se on iso onnistuminen.
Mastodon on reaaliaikaisuudellaan, nopeudellaan ja toistaiseksi algoritmien puutteellaan diginatiiville tällä hetkellä kaikista terveellisin, koukuttavin ja reaktioita synnyttävin somealusta, koska postaukset nousevat natiiviisti ihmisten seinälle ilman että ketään ohjaillaan. Keskustelu tuntuu olevan myös Mastodonissa luontaisempaa. Ihmiset eivät vain ”tykkäile”, vaan pistävät oman kommenttinsa perään.
Mastodonin oletuskäyttöliittymä (nähtävissä esim. mastodon.socialissa) on Twittermäinen, mutta myös hieman omaperäinen ja sanalla sanoen ehkä hieman vanhahtanut. Palvelun ulkoasu on kehittynyt vuodesta 2016 tasaiseen tahtiin, mutta ei ole mitenkään radikaalisti muuttunut, Mastodonin blogista voit katsella esim. viiden vuoden takaista käyttöliittymää, monet samat elementit ovat tämän päivän Mastodonissa läsnä.
Onneksi Mastodon on avointa lähdekoodia ja sille voi vapaasti kehittää omia appejaan ja käyttöliittymiään, jos oletus ei miellytä. Mastodonin paras ominaisuus onkin vapaus ja tuunattavuus ja se, että softa kehittyy koko ajan. Yllä näkemäsi kuvankaappaus on omasta Mastodon-instanssistani Mementomori.socialista, jolle olen rakentanut oman teeman nimeltään Mastodon Bird UI, joka on kaikkien vapaasti käytettävissä ja paranneltavissa. Lisäksi omaan instanssiinsa voi modata muutoksia, minun instanssini lisäominaisuudet näet täältä. Mozilla on kehittänyt instanssiinsa Mozilla.socialiin kokonaan oman käyttöliittymänsä, joka on erittäin miellyttävän näköinen.
Vaikka itse puhun koodia ja tekniikkaa, Mastodon ei ole koodareiden palvelu! Olen saanut paljon palautetta Mastodonin helppokäyttöisyydestä ja hyvästä toimivuudesta. Epäkohtia ja puutteitakin löytyy, mutta niitä on hauska kehittää paremmaksi ja on hienoa että voin itse koodarina kantaa korteni kekoon. Samaa en voi tehdä muissa palveluissa.
Mastodonille on tällä hetkellä saatavilla noin 50 eri sovellusta eri alustoille. Listaus löytyy täältä. Omia suosikkejani ovat iPhonelle Mona, Ice Cubes ja Mammoth. Androidille paras app lienee Megalodon. iPhonen Mammothin betan avulla Mastodoniin saa mukaan myös algoritmifeedit, kuten ”Sinulle” (engl. ”For you”), jos niihin on tottunut sekä seuraajasuositukset.
Jos Muskin tappama Tweetbot-sovellus oli tuttu, nykyään Tweetbotin kehittäjät kehittävät Mastodon-sovellusta nimeltään Ivory. Se on hyvin Tweetbotin kaltainen. Saatavilla iPhonelle, iPadille ja Macille.
Ominaisuuksiltaan Mastodon on kaikista monipuolisin mikrobloggusalusta ja se sisältää ominaisuuksia, joita muualla ei ole. Mastodon sallii mm. pitkät postaukset (instanssista riippuen käytännössä rajaton, aina vähintään 500 merkkiä, itselläni on 10000 käytössä), postausten muokkailun, kyselyt 4-15 kysymyksellä, mukautetut hymiöt, hashtagien seuraamisen, sisältövaroitukset. Uusimmassa päivityksessä mukaan tuli avoin tekstihaku ja hashtagit listaan postauksen alle. Julkisen roadmapin mukaan kehitteillä ja tulossa on mm. Quote postit ja ryhmät. Ja aina voi kehittää itse omia ominaisuuksia, jos on koodari.
Mastodonissa parasta on alustan jatkuva kehitys, avoimuus niin lähdekoodin kuin tulevaisuudenkin suhteen, terve keskustelukulttuuri, toksisten trollien ja natsien loistaminen poissaolollaan ja äärettömän hyvät filtteröintitoiminnot. Pystyn ensimmäistä kertaa koskaan käyttämään somea niin, ettei feedilleni pukkaa sotaa, tuhoa ja ahdistusta jatkuvalla syötöllä, eikä edes ilmoitusta siitä että ne on piilotettu – on kuin niitä ei koskaan olisi ollutkaan.
Mastodonissa on tällä hetkellä 14 miljoonaa käyttäjää. Kuukausittaisia aktiivisia käyttäjiä on noin 1,5 miljoonaa. Suomalaisia palvelussa on jokusen tuhatta kappaletta, olen listannut tänne puolisentuhatta.
Ominaisuudet: 86% (34/39)
Henkilökohtainen käyttökokemus: ja fiilis mutulla: 90%
Tulenko viettämään palvelussa aikaa: Ehdottomasti, oma palvelin nyt noin vuoden pystyssä.
Vertailutaulukko
Keskityn tässä taulukossa ominaisuuksiin ja yritän välttää subjektiiviseen kokemukseen pohjaavia asioita, kuten ”turvallinen tila” tai ”helppo rekisteröityminen”.
Ominaisuus | X (aiemmin Twitter) | Bluesky | Nostr | Threads | Mastodon | |
Kaikille avoin rekisteröityminen | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Päivitykset ja hashtagit näkee ilman kirjautumista | Ei | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä | |
Mobiilisovellus | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Toimii selaimella | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Enemmän kuin 280 merkkiä käytössä | Vain maksulla | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä | |
Päivitysten muokkaaminen | Vain maksulla | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Sanojen mutetus, viestien suodattaminen täysin näkyvistä | Ei (*rikki) | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä | |
Sisältövaroitukset, jotka voi päättää itse | Ei | Ei | Ei | Ei | Kyllä | |
Aikajärjestyksessä toimiva kotiseinä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Reaaliajassa päivittyvä kotiseinä | Ei | Ei | Ei | Ei | Kyllä | |
Avointa lähdekoodia | Ei | Kyllä | Ei | Ei | Kyllä | |
Omistat oman datasi | Ei | Ei | Kyllä | Ei | Kyllä | |
Mainosvapaa palvelu (jos päivityksiä ei lasketa) | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Omat emojit (kuten Slackissa ja Discordissa) | Ei | Ei | Ei | Ei | Kyllä | |
Kyselyjen luominen | Kyllä | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä | |
Yksittäisen postauksen näkyvyyden asettaminen | Ei | Ei | Ei | Ei | Kyllä | |
Yhteensopiva muiden vastaavien somealustojen kanssa | Ei | Kyllä | Kyllä | Tulossa | Kyllä | |
Käyttäjän verifiointi | Vain maksulla | Kyllä | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Kolmannen osapuolen sovellukset ja työkalut | Ei | Kyllä | Kyllä | Ei | Kyllä | |
Palstanäkymä (kuten Tweetdeck) | Vain maksulla | Kyllä | Ei | Ei | Kyllä | |
Hashtagien seuraaminen | Ei | Ei | Ei | Ei | Kyllä | |
Algoritminen ”Sinulle” -seinä | Kyllä | Kyllä | Ei | Kyllä | Vain sovelluksella | |
Räätälöidyt syötteet ja älykkäät listat | Ei | Kyllä | Ei | Ei | Vain sovelluksella | |
Listojen luominen | Kyllä | Kyllä | Ei | Ei | Kyllä | |
Ryhmät | Kyllä | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä | |
Quote posts, eli vanha RT lainauksella | Kyllä | Kyllä | Ei | Ei | Vain sovelluksella | |
Videopostaukset | Kyllä | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
GIFfit | Kyllä | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Hashtagit | Kyllä | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Alt-tekstit | Kyllä | Ei (*rikki) | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Seuraa useampaa aihetunnistetta kerrallaan palstassa | Ei | Ei | Ei | Ei | Kyllä | |
Kyselyt | Kyllä | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä | |
Yli 4 vaihtoehdon kyselyt | Ei | Ei | Ei | Ei | Osalla instansseista | |
Yksityisviestit | Kyllä | Ei | Kyllä | Ei | Kyllä | |
Mahdollista asentaa itse oma palvelin | Ei | Ei | Ei | Ei | Kyllä | |
Yksi yhdenmukainen käyttöliittymä | Kyllä | Kyllä | Ei | Kyllä | Ei | |
Avoin roadmap tulevista päivityksistä | Ei | Ei | Ei | Ei | Kyllä | |
Kaksivaiheinen tunnistus | Kyllä | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Saavutettavuus huomioitu | Kyllä | Ei | Kyllä | Kyllä | Kyllä | |
Avoin rajapinta (API) | Vain maksulla | Kyllä | Kyllä | Ei | Kyllä | |
Ääniviestit | Ei | Ei | Ei | Kyllä | Tiedostona | |
Henkilön päivitysten tilaaminen (subscribe, kellokuvake) | Kyllä | Ei | Ei | Kyllä | Kyllä |
Pisteiden yhteenveto:
- X: 42% (18/42)
- Bluesky: 35% (15/42)
- Nostr: 42% (18/42)
- Threads: 52% (22/42)
- Mastodon: 97% (41/42)
Tulevaisuuden some
Olen palloillut näiden somepalveluiden välillä ja väitellyt vähän liikaakin eri somejen ominaisuuksista, mutta toivottavasti tämä kirjoitus antoi vähän näkemystä siitä millaisia mikroblogivaihtoehtoja on olemassa. Todennäköisesti hiljentelen tätä ”taistoani” ja jatkan somepalveluiden kokeilua, kuten tähänkin asti. Mitä tulee someen yleisesti, omalla Mastodon-palvelimellani on tällä hetkellä ykköspaikka sydämessäni.
Tulevaisuuden haaveeni ja visioni on, että sosiaalinen media olisi alustariippumaton, avoin ja eettinen. Olisi mahtavaa, jos yksilö pystyisi olemaan oma itsensä vapaasti netissä, omistamaan datansa ja päättämään alustansa sisällön itse, mutta silti seurata käyttäjiä ja keskustella käyttäjien kanssa myös muilta alustoilta. Kye Fox julkaisi hiljattain upean (joskin hieman teknisen) kirjoituksen tästä aiheesta otsikolla Beyond Mastodon and Bluesky: Toward a Protocol-Agnostic Federation, suosittelen lukemaan.
Seuraa blogiani Mastodonissa: @admin@www.rollemaa.fi
Seuraa minua Mastodonissa: @rolle@mementomori.social
Seuraa Blueskyssa: rolle.wtf
Seuraa Nostrissa: npub1kagmhw3mwt29t3yduz94dkf83h6pcdeesktphjgex7j9w9e9cmesqvuaw3
(Älä) Seuraa X:ssä: x.com/rolle
PS. Jos kiinnostaa kokeilla Mastodonia, rekisteröidy minun instanssilleni, siellä on tilaa. Joudut kertomaan miksi luot tilin, mutta muuten vapaa pääsy!