Arkistomatskua
Otathan huomioon, että tämä on yli 14 vuotta vanha artikkeli, joten sisältö ei ole välttämättä ihan ajan tasalla. Olin artikkelin kirjoittamishetkellä 22-vuotias.
Saavuimme juuri Laajavuoren Kylpylä-Hotelliin, jossa pidetään kuurosokeiden kokoontumisviikonloppu. Olisimme menneet taksilla, mutta ennen Laajavuoreen menoa meillä oli asioita keskustassa. Haimme mm. Veeran uudet silmälasit Instrumentariumista.
Uusille lukijoiillekin tiedoksi, vaimollani Veeralla on usherin oireyhtymä, joka on parantumaton ja etenevä sairaus ja aiheuttaa kuurosokeutta, eli kuulon, näön ja tasapainon heikkenemistä. Lisäksi sairaus aiheuttaa täydellistä hämäräsokeutta ja valosokeutta. Eräs hyvä näkövamman vertauskuva on mielestäni huono kamera; Hämärällä kuva on musta ja auringossa kuva on valkoinen. Näkövamma liittyy näköalueeseen, eli kun meillä muilla se on 180 astetta, Veeralla alle 10 astetta. Näön ”laatu” on muuten hyvä pientä hajataittoa lukuunottamatta.
Bussi 25K lähti noin 16.30. Nostimme rattaat taka-ovesta aivan kuten ennenkin ja sen jälkeen menin maksamaan matkan. Näytin kuurosokeiden liiton korttia, kerroin olevani näkövammaisen saattaja ja maksoin yhden kerran piippaamalla linja-autokortin laitteessa. Palasin paikalleni istumaan ja jatkoin vaimoni kanssa jutustelua, viittoen.
Hetken päästä kuljettaja tulla pöllähti eteemme, kysyi minulta ”ketä saatat?”, vastauksen saatuaan katsoi Veeraa ja sanoi ”sinä et ole kuurosokea”. Veera meni hämilleen ja katsoi minua. Tulkkasin kuskin sanomiset. Kuski jatkoi: ”Minun mielestäni näet ihan hyvin. Sinun pitäisi opetella matkustamaan yksin, osaavathan koululaisetkin. Et sinä tarvitse saattajaa.”.
Luonnollisesti hermostuin. Korotin ääntäni ja kysyin kuskilta ”miten voit väittää tuollaista? Miten ylipäätään pystyt sanomaan toisen näkövammasta päällepäin mitään?”. Kuski jatkoi tilitystään, ”no minusta hän näkee hyvin, kun minuakin katsoo noin”. Kortin pitäisi riittää, mutta aloin kertomaan kuurosokean oikeuksista, että haitta-aste on 100 ja vamma on täysin todistettavissa. Kuski näki hermostumiseni ja luovutti, ”okei okei, unohda koko juttu”.
Teki mieli vielä mennä kysymään kuskin nimeä, mutta annoin olla. Ironista että juuri olimme menossa kuurosokeiden tapaamiseen kyseisellä bussilla. Kerroin kuurosokeiden IT-vastaavalle johon törmäsimme saapuessamme hotellin ovelle ja hänkin oli ilmeisen järkyttynyt. Sanoi nostavansa asian esille ja soittavansa Jyväskylän Liikenteeseen, josta kuskin henkilöllisyys saadaan tietoon.
Ärsyttää kun vammaisten pitää aina perustella tai todistella olevansa vammainen ja saadakseen heille kuuluvaa palvelua. Ei ole ensimmäinen kerta, mutta linja-autossa on. Kuski ei ilmeisesti lukenut korttia yhtään. Kortissa asia on selitetty harvinaisen hyvin:
KUUROSOKEA / DÖVBLIND / DEAFBLIND
Kuurosokealla on ongelmia näössä ja kuulossa. Hän on kuuro tai kuulovammainen ja samanaikaisesti sokea tai näkövammainen.Dövblind person har problem i syn och hörsel. Han/hon är döv eller hörselskadad och samtidigt blind eller synskadad.
Deafblind person has problems in seeing and hearing. He/she is deaf or hard of hearing and simultaneously blind or visually impaired.
Kortti käy busseissa, junissa, takseissa, lentokoneissa, huvipuistoissa, uimahalleissa ja kylpylöissä, elokuvateattereissa ja oikeastaan melkein kaikissa paikoissa. Huono asenne kuskilla.
Timo K
Aikamoinen tapaus. Kuski on kai tullut kyyniseksi ja tuntee, että kaikki yrittävät kusettaa ja matkustaa pummilla. Ihmetyttää kuitenkin kuskin ryhtyminen lääkärin roolin ja diagnoosia vääntämään, vaikka kirjallisen todistuksen, eli sen kortin tulisi riittää.
rolle
Nimenomaan. Kuurosokeain liiton mukaan mukana ei tarvitse kantaa lääkärintodistusta, sillä kortti on riittävä todiste sairaudesta. Laput kyllä on olemassa joista viimeistään näkee mustaa valkoisella haitta-asteen ja koko vamman kuvauksen lääkäritermein… mutta periaatteessa sairautta ei tarvitse erikseen todistella enkä ymmärrä yhtään mitä kuljettaja yritti tuolla saavuttaa.
Kerroin kuurosokeiden tapaamisessa muille asiasta, ja aika monta perkelettä pääsi ihmisten suusta. Ärsyttää kun ei riitä että on vamma, vaan pitäisi myös näyttää jotenkin vammaiselta. ”Olet liian normaalin näköinen, et siis ole sairas” ajattelu menee yli hilseen.
Kuski luuli itse tietävänsä paremmin. Kysyin että enkös mä näyttänyt korttia ja aina ennenkin ollaan näin päästy, kuski siihen ”Niin mutta ei se mitään meinaa”. Tällaista tänään…
Miko
Todella törkeää. Luulen, että kuskilla on aiemmin kokemusta ihmisistä, jotka ovat yrittäneet päästä halvemmalla esittämällä kuurosokeaa tjsp. Ei siltikään oikeuta tuollaiseen käytökseen. Toivottavasti joutuu jotenkin vastuuseen.
Kaisa
No kylläpäs nyt sattui asiakaspalvelutaidoton kuski teille. Luulis käyneen koulutuksessaan läpi näitä etuisuusasioita.
Ja ärsyttää tommonen päteminen. Varmasti oli oikeen mielissään et nyt kyllä jäävät rysän päältä kiinni, eikä voinut sit enää sen suunnan otettuaan kohdella teitä kohteliaasti. Sattuiko edes pyytämään anteeksi lähdettyänne tai asian selvittyä?
Tällaisia asioita on kurjaa, vaikkakin hyödyllistä kuulla, varsinkin kun itse opiskelee sosiaali- ja terveysalalla. Juurikin näihin ihmisten käsityksiin ja ennakko-oletuksiin pitäisi pystyä jollain tavalla vaikuttamaan.. Lieneekö sitten perisuomalaisuus pohjana tällaiselle ”hölmöydelle”, että kun ei uskalleta kysyä, niin sitten oletetaan raa´asti.
rolle
Kaisa, ei pyytänyt mitenkään anteeksi. Nyrpeänä vain meni takaisin kuskin pallille ja mutisi mennessään ”antaa olla, unohda koko juttu”. En minä tiedä vieläkään miksi käyttäytyi miten käyttäytyi. Ehkä oli hirveän pinnallinen ihminen ja katsoi ulkonäköä suoraan, en tiedä. En tiedä vaikuttiko oma ”karski” ulkonäköni asiaan, mutta jotain se mainitsi siitä että Veera näyttää ihan normaalilta. Ihan kuin pitäisi esittää vammaista saadakseen asiaankuuluvaa palvelua?
Pietari
Voi per… miten törkeää käytöstä. Häpeääköhän edes yhtään tekoaan…
RouVix
”Ärsyttää kun vammaisten pitää aina perustella tai todistella olevansa vammainen ja saadakseen heille kuuluvaa palvelua.”
No tietystihän vammaisten pitää perustella ja todistella olevansa vammaisia, saadakseen heille kuuluvaa palvelua.
Joudun minäkin todistamaan olevani opiskelija saadakseni minulle kuuluvaa palvelua.
Suomen Kuurosokeat ry:n palvelujen piirissä on yhteensä noin 850 kuurosokeaa/kuulonäkövammaista asiakasta. (lähde: kuurosokeat.fi) On täysin kohtuutonta olettaa, että jokainen Suomen bussikuski on joskus kohdannut kuurosokean ja kuurosokeudesta kertovan kortin. Koko palvelu on selkeästi huonosti järjestetty, kun ilmaisia palveluja pitäisi saada epämääräisellä kortilla, jota kyseinen henkilö ei edes itse käyny näyttämässä.
Mielestäni olisit vähän paremmilla jäljillä ja saisit enemmän hyvää aikaa, mikäli ottaisit asian puheeksi kehittämisideana vaikkapa ihan kuurosokeiden liiton tai vaikkapa Jyväskylän liikennelaitoksen kanssa yksittäisen kuskin toiminnasta nillittämisen sijaan. Bussikuskeilla on hyvä syy olla skeptisiä, ja se kuuluu osittain työnkuvaan. itse näen enemmän kritisoinnin aihetta kyseisen eturyhmän edunvalvonnassa, kuin yksittäisen ihmisen toiminnassa.
rolle
RouVix, Olisi pitänyt lisätä tuohon lauseeseen sana ”erikseen”, sillä sitä lähinnä tarkoitin. Että pitää vielä todisteen lisäksi jotenkin erikseen todistella vammaansa, varsinkin jos on kyseessä ei-näkyvämpi vamma kuten näkö- tai kuulovamma, tai molemmat.
Kyllä varmasti sinäkin tuohtuisit jos ei uskottaisi että olet opiskelija, vaikka näytät opiskelijakorttia. Koska ”ei kortti mitään meinaa”. Yksi minua parikymmentä vuotta vanhempi tuttava kertoi juuri aiheeseen liittyen että bussikuski oli ruvennut valittamaan bussikortista jossa näkyy syntymävuosi. Epäili että kortti on varastettu.
Kyllä se minusta on niin että ohjeistus on ylemmiltä tahoilta mennyt Jyväskylän Liikenteellä osaltaan vähän pieleen. Tämän homman pitäisi olla itsestäänselvyys, ja sitä se on aina ollutkin.
En oleta että jokainen Suomen bussikuski on kohdannut kuurosokean tai heidän vamman todistavan kortin, mutta oletan että he tietävät miten menetellä. Tähän asti kaikki muut kuskit ovat hyväksyneet minut saattajana, ja kyllähän he hyvänen aika näkevät kun tulen samasta ovesta bussiin vaimoni kanssa. Ei pitäisi olla ongelmia ymmärtää ketä saatan… ja jos et tiennyt niin maksajalla ja saattajalla on usein tapana todistaa saatto-oikeus. Eikä silläkään pitäisi suurempaa merkitystä olla, kuskilla on silmät päässä.
Kuurosokeiden liitolle laitoinkin asian eteenpäin, tiedä sitten miten hoitavat. Tämä on ihan aiheellista nillitystä. On eri asia olla skeptinen kuin täysin kyseenalaistaa vamma tai vammaisen oikeudet. Mutta yksittäinen tapaus tämä olikin, eikä toivottavasti toistu.
RouVix
”Kyllä se minusta on niin että ohjeistus on ylemmiltä tahoilta mennyt Jyväskylän Liikenteellä osaltaan vähän pieleen. ”
No niinpä niin. Siksipä sanoinkin näkeväni suurempaa kritisoinnin aihetta kyseisen eturyhmän edunvalvonnassa, kuin yksittäisen kuskin toiminnassa.
Kyllä, kyllä minuakin vituttaisi joka kerta näyttää opiskelijakorttia noustessani bussiin, mutta opiskelijoiden edunvalvonta onkin hoitanut hommansa kunnolla, enkä tarvitse sitä opiskelijakorttia kuin kerran vuodessa päivittäessäni opiskelijastatusta matkakorttiini. Matkaa maksaessani kuski ei edes tiedä, että maksoin opiskelijahinnan. Jotain vastaavanlaista systeemia suosittelisin kuurosokeillekin, koska nykyinen ratkaisumalli ei selvästikkään ole toimiva.
rolle
Kuurosokeiden ja yleensäkin vammaisten palvelu ainakin kaupungeilla on vielä melko puutteellista. Sitä pyritäänkin kehittämään ihan yleisesti, ei vain yksittäisistä asioista ”nillittämällä”. Mutta on tämä silti aika törkeää…
Stsip
jotenkin nuo 25:sen kuskit on melkein aina (lue: ei aina, suurilta osin) karseita paskanaamoja. esim. mulla oli sauvat ku olin ollu lonkkaleikkauksessa ja en pystynyt nopeasti kaivamaan korttia takin taskusta, heiluttamaan kättä kuskille samaan aikaan, niin valitteli sitten että ”vitun vammainen, olisit heilauttanut aikaisemmin kättäsi niin olisin osannut pysähtyä aiemmin”. juurikin noilla sanoilla. ilmoitin asiasta jyväskylän liikenteelle eikä kyseistä kuskia ole 25:sessa (tai muissakaan busseissa) näkynyt. liekö sai potkut. veikkaan että useampia valituksia on hänkin saanut.
argh, inhottaa tommoset kuskit niin että tulee aggr. :<
sepe
Ei kun soitto esimiehelle ja ilmoitus kuljettajan huonosta käyttäytymisestä… Toimi oikein hyvin Satakunnan liikenteen törkeästi käyttäytyneen bussikuskin kohdalla
Suomen Kuurosokeat ry:n nuorten IT-viikonloppu Laajavuoressa | Rollemaa.org
[…] Olimme paikalla ensimmäisinä. Pihalla kerroin kuurosokeiden IT-asiantuntija Rauno Jäntille linja-autossa sattuneesta tapauksesta. Sisällä tapasin ensimmäistä kertaa ainakin kuurosokeiden IT-toimintavastaavan Seppo Teron ja […]
Janna
No huhhuh, luulenpa etten olisi tuossa vaiheessa enää jäänyt lepäilemään laakereilleni. Olisi kuski saanut tuta vaikka sen esimiehen käden kautta.
Pistää kyllä vihaksi.
Aistirajoitteisten asema Suomessa ei ole vieläkään tasavertainen | Rollemaa.org
[…] edes tasavertaisen suuntaan, eikä niin että joka ikisessä arkipäivän asiassa joutuu todistelemaan vammaa, soittamaan arkipäiväisien asioiden saamiseksi kuulevan ihmisen välityksellä, ja niin edelleen. […]
Kaikki sairaudet eivät näy päälle päin - Rollemaa.org
[…] vaimoni kanssa kokenut tätä menneisyydessä niin masennuksen kuin kuurosokeudenkin kohdalla. Esimerkkejä löytyy. Ei siinä, että meidän kokemissa jutuissa olisi niin paljon ollut sellaista mikä olisi meitä […]