Arkistomatskua
Otathan huomioon, että tämä on yli 15 vuotta vanha artikkeli, joten sisältö ei ole välttämättä ihan ajan tasalla. Olin artikkelin kirjoittamishetkellä 21-vuotias.
Näkyvällä paikalla, mutta silti melko näkymätön Zatza -kenkäkauppa Jyväskylän Väinönkadulla on melko uusi liike, johon ei kannata mennä. Mikä se sellainen putiikki on, joka ei anna käyttämättömistä kengistä rahaa takaisin? Kassalla lukee pienessä lapussa, että palautusoikeus vain avokaupalla. Kuinka moni tavallisista pulliaisista tietää mitä avokauppa tarkoittaa? Itse en ainakaan tiennyt.
Avokauppa tarkoittaa sitä, että myyjän kanssa sovitaan erikseen että kokeillaan kenkiä kotona. En ole tällaiseen törmännyt koskaan aiemmin. Luulin että tuotteilla on aina jonkinlainen kuluttajaa suojaava palautusoikeus, tai ainakin sellaisissa tapauksissa kun tuotteen palauttaa samana päivänä. Nytpä tiedän.
Vaihdoin kengät sitten lahjakorttiin, sillä se oli ainoa mielekäs ratkaisu. Ajattelin, että ostan sitten lahjakortilla uudet, jos kenkäni oikeasti hajoavat. Tällä viikolla kengät sanoivat sitten itsensä irti, kun oikea kantapää tuli pohjasta ulos. Kävin sitten ostamassa teräskärkimaiharit, jotka kestäisivät seuraavat kymmenen vuotta. Minkäänlaista palvelua en tietenkään saanut, vaikka kuinka kärkyin. Jouduin punnitsemaan ja valitsemaan kenkiä itse – vaimoni avustuksella. Toista kertaa en Zatzaan jalallani astu, ellei ole ihan pakko. Älä sinäkään. Kannata vaikka Andiamoa.
Nicd
Suomessahan ei ole mitään yleistä vaihto- tai palautusoikeutta muuten kuin postimyynnissä — se on asia joka vaan pitää tietää. Tietty olisi kaupalta kiva jos siinä lapussa lukisi vähän ehdot vähän helpommin ymmärrettävästi, mutta kannattaa aina olla itse valppaana ja kysyä asiasta; tämän tapauksen vuoksi en kauppaa boikotoisi.
rolle
Niissä liikkeissä mistä minä olen ostanut tavaraa (Anttila, Gigantti, ym.) on kyllä ollut melko hyvä palautus/vaihto-oikeus…
Gocom
Rolle, onhan tietyissä liikkeissä kun he ovat ottaneet käytäntöön vapaaehtoisesti vaihto/palautus-oikeuden ja tarjoavat omia ”takuupalveluja”. Kuten jo Nicd sanoi Suomessa ei ole avointa palautusoikeutta.
Suomessa kuitenkin saa vaatia korvausta tuotteesta jos siinä on valmistusvirhe tai ilman syytä ei toimi tai toimii virheellisesti – ”takuuehdoista” riippumatta. Tuotteen korvaamisen vastuu on tällöin tuotteen valmistajalla ja prosessi toimitetaan myyjän kautta. Tämä ei tietystikkään koske kenkiä ja muutenkin ”valmistusvirhe” on kyseenalainen asia ja sitä saa punnista aika vapaasti. Kaikki muu palautus, vaihto, takuu ja korvaus kuuluu ihan vapaan tahdon alaisuuteen, eli sitä ei ole olemassa.
Jos kauppa ei halua vaihtaa tuotetta niin sitten ei vaihda. Yleisesti ottaen tulee aina kysyä saako tuotteen vaihtaa jos on epävarmuutta.
Petri
Nicd:n pointti onkin aika hyvä. Postimyynnissä on paremmat suojaukset asiakkaalle, joten kannattaa tilata netistä. Olen itse ajoittain haaveillut ja välillä kuolannut Salaisen Agentin engineers bootseja, mutta heikäläisten asettama 150 euron hintalappu kenkäparista on aika karu juttu.
rolle
Itsekin olisin toisaalta halunnut viisi kiloa enemmän painavat hevibootsit, mutta hinta oli huokeat 250 euroa. Kengät jotka ostin olivat lajiltaan halvat, 69 euroa.